Перебування дитини на свіжому повітрі позитивно впливає на обмін речовин,
сприяє поліпшенню апетиту, засвоєнню харчових продуктів та забезпечує
загартовувальний ефект.
Прогулянка, як елемент розпорядку, є надійним засобом профілактики перевтоми.
Вона дає дітям змогу у рухливих, спортивних іграх, праці, різноманітних фізичних
вправах задовольняти свої потреби у рухах. Виконання фізичних вправ на свіжому
повітрі посилює їх ефективність. Адже фізичне навантаження і свіже повітря
зміцнюють здоров'я дітей, посилюють їх працездатність. Саме через це важливо
раціонально організувати рухову діяльність дітей на прогулянці.
Якщо прогулянка добре і правильно організована, витримана за часом, то діти
реалізують у ній близько 50% добової потреби в активних рухах. Таким чином,
невиправдане її скорочення створює дефіцит рухів.
Тривалість прогулянки для дітей дошкільного віку має бути не менше 3-4год на день.
При цьому перебування дітей на свіжому повітрі у часі певною мірою залежить від
сформованості навичок самообслуговування. Звичка раціонально складати одяг,
вільно підходити до місця його зберігання, засвоєння послідовності одягання,
очікування цікавої прогулянки є тими умовами, які визначають чітку підготовку до її
проведення.
Треба зазначити, що прогулянка вирішує не лише розвивальні, виховні, а й
оздоровчі завдання, вчаться розуміти, зберігати і використовувати її як
оздоровлювальний чинник для зміцнення дихальної, серцево-судинної та нервової
систем. Успішно здійснюють індивідуальну роботу з розвитку рухів, спортивних ігор,
фізичних вправ. Окрім того, прогулянка викликає позитивні емоції, сприяє
формуванню трудових умінь дітей, їхній самостійній діяльності.
Таким чином, повноцінне спілкування з природою, насичене пізнавальним
інтересом і приємними переживаннями, викликає у дитини загальний стан гармонії,
душевної рівноваги. А це і є психічне здоров’я, що зміцнює організм загалом і є основою
фізичного здоров’я дитини.
Раціональне чергування різних видів дитячої діяльності робить прогулянку
цікавою і захопливою. Така прогулянка забезпечує добрий відпочинок, створює
радісний настрій. Треба зазначити, що для дітей середнього та старшого дошкільного
віку рекомендується більше часу відводити руховій діяльності, а саме: спортивним
іграм, рухливим іграм, індивідуальним, груповим тренуванням фізичних вправ, іграм з
елементами спорту. Після занять зі статичним напруженням доцільно організовувати
рухливі ігри, які допоможуть зняти нервове та розумове перевантаження.
На вечірній прогулянці доцільно застосовувати більш динамічні засоби фізичної
культури (основні рухи, спортивні вправи, естафети). Один раз на місяць для дітей, які
відвідують дошкільний навчальний заклад, вечірню прогулянку замінюють
спортивною розвагою помірно-швидкого темпу.
Узимку з дітьми 3-4-го років життя можна здійснювати прогулянки при
температурі повітря не нижче -10-12°С, зі старшими (5-6-го років життя) -18-22°С. Для
того щоб під час прогулянки взимку тепловий стан дітей не порушувався, потрібно
враховувати послідовність динамічних рухів, відпочинок та спокійні ігри.
Улітку, незважаючи на активне використання оздоровчих природних чинників,
треба уникати перегрівання дітей, контролювати їх рухове навантаження.
Під час прогулянок у різні пори року дорослі мають уважно стежити за змістом
самостійної діяльності дітей, за реакціями і станом дітей. Пришвидшене дихання і
пульс, почервоніння обличчя, посилене потовиділення, особливо під час рухливих ігор,
засвідчують про перевантаження, втому, зниження працездатності й порушення
теплового стану дитини. У такому випадку треба терміново зменшити інтенсивність
рухів чи ігор, переключити увагу дитини на спокійне заняття — малорухливі ігри,
спостереження тощо.
Різноманітні заняття на свіжому повітрі розвивають рухові можливості дітей,
сприяють підвищенню рівня їх фізичної підготовленості та загартуванню організму.
Ігри – естафети
1. Гра – естафета “Хто швидше переправиться”
Хід гри:
На лінії старту діти шикуються по двоє біля санчат. За командою: “СТАРТ!” одна
дитина сідає на санчата, а інша везе її до визначеної лінії. Та дитина, яка везла, залишається
за лінією, а та, яка була пасажиром, повертається за наступним гравцем. Перемагає та
команда, яка швидше переправить усіх гравців за лінію.
2. Гра – естафета “Хто швидше перенесе сніжки?”
Хід гри:
Діти шикуються один за одним біля лінії старту, де лежать сніжки. На відстані 4 – 5
метрів лежить обруч. За командою дитина кладе сніжку на лопатку і переносить її в обруч, а
лопатку передає наступному гравцеві. Виграє команда, в якої сніжки не падали з лопатки і
яка швидше закінчила гру.
3. Гра – естафета “Слалом”
Хід гри:
На снігу виставляють 4 – 5 прапорців. Дитина пробігає між ними “змійкою”. Виграє
та команда, яка пройде дистанцію швидше і не зіб’є жодного прапорця.
4. Гра – естафета “Поспішай та не збивай!”
Хід гри:
Кеглі(4 – 5 шт.) розставляють на відстані 45 – 50 см. Одна від одної. За сигналом
вихователя перші гравці кожної команди за допомогою клюшок обводять шайбою кеглі:
одну – справа, іншу – зліва, а добігши до останньої кеглі, так само повертаються і передають
шайбу наступному гравцеві команди. Гравець, який збив кеглю, має поставити її на місце.
Виграє та команда, яка першою закінчила гру.
5. “Метання сніжок у горизонтальну ціль”
Хід гри:
Правою та лівою рукою способом “із-за спини через плече” дві команди метають
сніжки у горизонтальну ціль. Виграє та команда, в якої буде більше попадань у ціль.
Рухливі ігри
1. “Потяг”
Хід гри: Вихователь – “паровоз”, діти ” “вагончики”. Діти встають в колону один за
одним, тримаючись за одяг того, хто стоїть попереду. Після слова вихователя “ПОЇХАЛИ”
діти йдуть і змінюють напрямок, потім зупиняються на слово вихователя “ЗУПИНКА”. Після
зупинки “потягу” діти розбігаються по всьому майданчику. За сигналом вихователя – біжать
до “паровоза”.
3. “Стережися, заморожу!”
Хід гри: Вихователь стоїть у колі, грає роль морозу. За його сигналом діти
розбігаються по всьому майданчику, вихователь наздоганяє їх і говорить: “Бережися,
заморожу!”
5. “Знайди іграшку”
Хід гри: Діти закривають очі. Вихователь ховає іграшку, а потім пропонує дітям
знайти її.
6. “Дід Мороз”
Хід гри: Роль Діда Мороза виконує вихователь. Дід Мороз прийшов у ліс, захотів
погратися з дітьми й запропонував їм на якийсь час перетворитись на звірят. Діти
зображають характерні рухи звірів. Під час виконання завдання вихователь обов’язково
хвалить дітей.
Залишити коментар