10 труднощів, з якими щодня стикаються діти та підлітки з аутизмом
https://drive.google.com/drive/folders/1KNafrlDmzJ38d-jsRHI9TeMS5P1_9Wsm
Поради батькам дітей з особливими освітніми потребами https://drive.google.com/drive/folders/10K5-jXDdP7NYDJTYm5RHTVMNi6-bZgX_
https://drive.google.com/drive/folders/1NbUkFgDNFjKdcY2g8C400I3hmJ67D5_n
10 порад логопеда для батьків
https://drive.google.com/drive/folders/17mE6j-gMMB69G3Cp0lNZYi9LLU80q3EQ
Поради батькам дітей з особливими освітніми потребами
https://drive.google.com/drive/folders/18WAhYIOz6wJowY0dBZFmuX_AUAHWPBRK
5 порад для батьків під час воєнного стану https://drive.google.com/drive/folders/10tFs5sBPwKKFTNP7lFlbhw1WF66k1NqI
Логопедичні поради батькам дітей з порушенням мовлення https://drive.google.com/drive/folders/1175Lcbe7C1u9PAMMu_lGFQR0sHgix1dE
Консультація для батьків дітей з особливими освітніми потребами https://drive.google.com/drive/folders/1zzPC0FyfDx873oc6G8QD20fiEg7LeoPN
«Як сформувати погляд у дитини з аутизмом» https://youtu.be/MmxuYxzK6eQ
«Розвиваючі ігри вдома» https://youtu.be/Z–beMX1PG0
«Як формувати вказівний жест у дітей з аутизмом» https://youtu.be/VuEOW0TOGAA
«Як не потрібно конфліктувати з дитиною з аутизмом https://youtu.be/dTSLEWY2mHI
В чому полягає батьківська підтримка для дитини з особливими освітніми потребами https://drive.google.com/drive/folders/1tijIXe-Y73dvcDOtucDox1I4gq2Oi2so?usp=share_link
Поради батькам що виховують дитину з особливими освітніми потребами https://drive.google.com/drive/folders/1tLlJyokItss__1Az7o5yMyLxcd1Hr-A_?usp=share_link
Як дітям з ООП пережити війну https://drive.google.com/drive/folders/1tLlJyokItss__1Az7o5yMyLxcd1Hr-A_?usp=share_link
Поради батькам щодо взаємин з дитиною із особливими освітніми потребами
https://drive.google.com/drive/folders/1tT__9Rr8c9kG1e_d1BqrJdjXid-tz4ep?usp=share_link
Іграшки для дітей з ООП
Бажано надати можливість дитині взаємодіяти з предметами, які “звертаються” до кількох органів відчуттів.
Твердий пластик – один з найменш цікавих для вивчення матеріалів, проте більшість сучасних іграшок зроблені саме з нього.
Обирайте предмети, виготовлені з різних матеріалів: дерева, паперу, металеві, природні матеріали тощо.
Пропонуйте дитині пластичні іграшки, щоб вона могла надавати їм різну форму, а також іграшки, які містять рухливі деталі.
Зазвичай велику тактильну зацівленість викликають побутові предмети: щітки, губки, кастрюлі і т.п.
Звісно, завжди потрібно враховувати правила безпеки, обираючи іграшки і предмети для дитини.
Поради для батьків, якщо поруч дитина з інвалідністю.
– Не відвертайтесь, посміхніться!;
– Не давайте порад, якщо вас не просять;
– Не питайте у батьків, що з дитиною, краще запитайте, що подобається малюкові;
– Не забороняйте своїм дітям гратися з такими дітьми;
– Не звертайте увагу на нестандартну поведінку;
– Не розказуйте батькам про «хрест, який вони мають нести», сімейні гріхи та погану карму;
– Пропускайте батьків із дітьми з інвалідністю у черзі;
– Допоможіть їм виїхати з візком на бордюр чи сісти у транспорт;
– Пам’ятайте усі діти є дітьми, просто деяким потрібно більше нашої уваги і допомоги.
Доступність навколишнього середовища
Найближчий навколишній світ, в якому діє дитина з ООП, повинен максимально стимулювати її до спілкування з іншими людьми та досліджувати предмети і явища.
Поруч з дитиною мають бути співрозмовник, який готовий підтримати спілкування на доступної для неї рівні доступності.
Дитина повинна мати достатньо часу на те, щоб ініціювати спілкування або обстеження навколишніх предметів. На жаль, дуже часто, учень занадто швидко переходить з кабінету в кабінет або від одного спеціаліста до іншого, не встигаючи обстежити кабінет або поспілкуватися.
У безпосередньому доступі для дитини повинні бути розташовані предмети і матеріали, цікаві візуально, аудіально та тактильно. Таких стимулів повинно бути достатньо, щоб зацікавити дитину, але не занадто багато, щоб не перевантажити інформацією.
Варто пам’ятати, що доступне оточення розпочинається безпосередньо з тіла дитини. Можна використовувати спеціальні жилети або пледи (які можна виготовити самостійно) з кишенями, різними нашивками, які цікаво вивчати; тактильні іграшки тощо.
Заохочення участі у щоденних справах
Будь-якій дитині (в т.ч. і дитині з ООП) корисно приймати участь у спільних справах і вдома, і в освітньому закладі. Цілком можливо, що така дитина не матиме можливості виконувати ті ж самі дії або у тому ж обсязі, що і інші, проте зможе включитися у спільну діяльність за мірою власних можливостей.
Наприклад, якщо Ви йдете у магазин разом з дитиною, порадьтесь щодо вибору фруктів (придбаємо сьогодні апельсини чи мандарини?), попросіть складати обраний товар у кошик тощо.
Намагайтесь залучати дитину з ООП до прибирання, сервірування, приготування їжі, миття посуду та інших побутових справ.
Важливо не те, що дитина все зробить самостійно і правильно, а сам факт часткової участі. Принцип часткової участі передбачає, що будь-яка дитина може приймати участь у «дорослих» справах. При цьому варто врахувати, що дитина з ООП може потребувати значної допомоги дорослого, або буде здатна зробити тільки маленьку частинку спільної справи, але важливо прагнути, щоб дитина з часом діяла все більш самостійно.
Під час впливу гострого стресу дитина з особливими освітніми потребам може поводитися дуже дивно і навіть зовсім не адекватно з точки зору дорослої людини: бити себе або інших, плюватися, кусатися, дряпатися, весь час повторювати одні і ті самі слова або рухи та інше.
На погляд дорослого така поведінка може видаватися зовсім безглуздою, втім це не так. Вона виникає через сильний стрес та страх, як реакція на психологічну травму, яку дитина, можливо, і не усвідомлює. І в цей конкретний момент саме ця “безглузда” поведінка надає дитині хоч якусь можливість відчути себе у безпеці.
Шановні дорослі, якщо ви бачите подібну поведінку, не поспішайте засуджувати! Краще запитайте у батьків, чи можете ви чимось допомогти (наприклад, прибрати небезпечні предмети подалі від дитини або інше).
Шановні батьки, ви краще за будь-кого знаєте своїх дітей. Спробуйте надати своїй дитині відчуття безпеки так, як це для неї прийнятно. Навіть, якщо інші будуть думати, що ви робите щось ненормальне.
Як допомогти дитині, яка боїться та нервується через голосні звуки: сирену, вибухи, постріли тощо
✅ Надягніть дитині на голову шапку, можна додатково підгорнути її у районі вух.
✅ Можна зробити з тканини пов’язку, яка закриває вуха. Бажано обрати тканину, яка не викликає свербіж на шкірі.
✅ Якщо є така можливість, виклристовуйте беруші або спеціальні навушники, які приглушають звуки.
✅ Запопонуйте дитині послухати через навушники музику або аудіоказку.
✅ Наспівуйте монотонним голосом улюблені пісні дитини, можна при цьому трохи похитуватись.
✅ Якщо ваша дитина ехолалить в такі моменти, підтримайте цю ехолалію. Адже це спосіб заспокоєння.
✅ Якщо вам вдалось зберегти спокій і ваше серцебиття не прискорене, притісніть дитину до грудей так, щоб вона чула стукіт вашого серця. Можна накинути зверху будь-яку річ, яка відгородить вас від зовнішнього світу, можна затулити інше вухо долонею.
✅ Використовуйте ковдру, простирадло, куртку, яку можна накинути на голову та приглушити звуки.
✅✅✅ Пробуйте різні способи! Поєднуйте. Вигадуйте свої. Уважно спостерігайте за дитиною, часто вони самі підказують, яким чином їм можна допомогти.
Можливість вибору для дітей з ООП
Можливість робити вибір – одне з основних прав людини. І хоча багатьом дітям з ООП важко виражати свої уподобання, все ж таки важливо, щоб дорослі створювали їм умови для вибору.
Деякі діти можуть вказати на об’єкт, який їм сподобався, поглядом. Інші обстежити предмети тактильно, а потім взяти той, якому віддають перевагу. Частина дітей з ООП може вказати на бажане пальцем або навіть висловити свій вибір за допомогою мовлення.
Також дитина може обирати не тільки між кількома предметами, але і між кількома заняттями, наприклад: пострибати на батуті чи покачатися у гамаку. Щоб допомогти, дорослий може спочатку зробити разом з дитиною кілька стрибків та покачати її кілька разів, а потім дати можливість вибору.
Звісно, можливість вибору інколи мінімальна або зовсім відсутня, проте дорослі повинні прагнути відшукати елемент вибору у кожній діяльності. Наприклад, перед виходом на вулиці потрібно взутися, але дитина може обрати, який черевик (правий чи лівий) взути першим.
Прийняття рішення щодо того, що ми хочемо або чого не хочемо, є важливим засобом керування навколишнім світом та самим собою! Коли дорослий надає дитині з ООП можливість вибору, то це сприяє особистісному зростанню.
Темп під час спілкування з дітьми з ООП
Врахуйте, що деякі діти з ООП часто потребують додаткового часу як для сприймання інформації, так і для формулювання відповіді.
Наберіться терпіння і надайте дитині достатньо часу на те, щоб вона мала змогу відповісти Вам або розпочати спілкування.
Якщо дорослий швидко перехоплює ініціативу у спілкуванні, відповідає замість дитини або взагалі відвертається, відходить, відволікається на інші справи, не дочекавшись відповіді, не надаючи часу і можливості висловити свою думку або емоції, то дитина може засмутитися, відчути себе проігнорованою або, що ще гірше, припинити спроби спілкування.
Фізичний комфорт та спілкування у дітей з ООП
Забезпечення фізичного комфорту – це базова умова успішного спілкування. Будьте уважні до цього аспекту, бо окремим дітям з ООП важко тримати певне положення у просторі або стояти на ногах.
Якщо дитина з ООП не розуміє, де вона знаходиться у просторі, яке положення займає, боїться впасти, то не варто очікувати, що вона зможе приділити достатньо уваги вашим словам, розмові та спілкуванню взагалі. Просто уявіть собі, що Ви повинні вести важливу розмову, яка вимагає від вас усієї уваги, і при цьому утримувати рівновагу на нахиленому стільці, весь час ризикуючи впасти.
Проконсультуйтесь зі спеціалістами, яке положення буде найзручнішим для дитини під час різних занять.
Важливо також подумати про Ваше розташування у просторі відносно до дитини. Чи буде дитині добре Вас видно і чутно? Чи не “нависаєте” Ви зверху над дитиною, займаючи весь простір? Можливо, Ви занадто близько або занадто далеко?
Найкраще положення – перебувати на одному рівні, так щоби ваше обличчя було на рівні очей дитини.
Якщо дитина користується альтернативними засобами спілкування, перевірте, що вони доступні для неї.
Зверніть увагу, що у деяких дітей з ООП окремі фактори зовнішнього середовища можуть викликати значний рівень фізичного дискомфорту, що негативно сприятиме на її здатність до спілкування. Навіть якщо Вам особисто ці фактори здаються зовсім не значними, можливо навіть непомітними, проте на дитину з ООП вони можуть здійснювати значний сенсорний вплив.
До таких негативних факторів можуть відноситись: сторонні звуки, ехо в приміщенні, певні запахи, вібрація, освітлення (наприклад мерехтіння), незручний одяг тощо.
Ефективність спілкування також залежить від стану здоров’я дитини та поточного самопочуття (не тільки відчуття болю або нездужання, а також від відчуття голоду, спраги, свербіння, бажання сходити в туалет тощо).
На компенсацію фізичного дискомфорту дитина з ООП змушена витрачати забагато сил (і не обов’язково ця компенсація відбудеться успішно), а отже не може приділити достатньо уваги до спілкування, зацікавитись Вашою розмовою чи пропозицією.
Залишити коментар